پره سر تــــــالـــــــــــــــــــــــــــــش ایران

آری از پشت کوه آمده ام... چه می دانستم این ور کوه باید برای ثروت،حرام خورد؟! برای عشق خیانت کرد برای خوب دیده شدن دیگری را بد نشان داد
... برای به عرش رسیدن دیگری را به فرش کشاند وقتی هم با تمام سادگی دلیلش را می پرسم
می گویند: از پشت کوه آمده!
ترجیح می دهم به پشت کوه برگردم و تنها دغدغه ام سالم برگرداندن گوسفندان از دست گرگ ها باشد، تا اینکه این ور کوه باشم و گرگ!
 
نوشته شده در شنبه 29 تير 1392برچسب:چوپان جوان,چوپان تالشی,تالش,گوسفند,رمه,لبخند زیبا,پشت کوهی,ساعت 1:32 توسط سید صلاح الدین شرفی| |

این آبشار به معنی "شبیه درخت بید" است که در 16 کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر واقع شده و همچون نگینی در دل جنگلهای زیبایی این منطقه می درخشد.

ابهت این پدیده طبیعی برای هر بیننده جالب و جذاب است به ویژه وقتی از پایین به این آبشارنگریسته می شود با ابهت و زیبایی صد برابر آبشار ویسادار مواجه می شوی، صدای ریزش آب از ارتفاع حدود 20 متری و نیم دایره ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به دریا ایجاد می کند،  دیدنی است.

صدای پرندگان و شرشر آب و نور خورشید که از لابه لای شاخ و برگ درختان به زمین می تابد منظره ای فوق العاده به وجود آورده که کم نظیر است.

آبشارهای زیبا نگین گردشگری استان گیلان اند .

اگر امارات و شیخ‌ نشینهای عربی با احداث سواحل مصنوعی و ... گردشگری خود را توسعه بخشیده‌اند، صرف وجود جاذبه ‌ای به نام آبشارهای ایران زمین‌ کافی است تا در صورت برنامه ‌ریزی، تمامی معادلات موجود در گردشگری منطقه به هم بریزد.

بدین ترتیب " آبشار ویسادار" موقعیت منحصر به فردی برای توسعه گردشگری در منطقه سرسبزغرب استان گیلان به وجود آورده است که باید با ایجاد زیر ساختهای مناسب گردشگری و جذب توریسم ازاین موقعیت بهره برداری بهینه صورت گیرد.

 آسفالت مسیر منتهی به آبشار ویسادار، نصب سطل زباله، نصب تابلو از مشخصات آبشار، ساخت امکانات رفاهی و تفریحی و تامین زیرساختهای گردشگری منطقه ضرورتی است که مسئولان باید به آن توجهی ویژه داشته باشند.

اعطای مجوز ساخت کلبه های سنتی در منطقه آبشار ویسادار ضروری است

نصب تابلویی در شهر پره سر که عکسی از آبشار بر آن نقش بسته باشد راهنمای خوبی برای مردم و معرفی آبشار به مسافران خواهد بود. همچنین اعطای مجوز ساخت یک یا چند کلبه سنتی به جوانان برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران ضرورتی دیگر است.

به هر حال وجود آبشار ویسادار برای مردم پره سر نعمت بزرگی است اگر بتوان از این نعمت خدادادی به نحو احسن استفاده کرد بی شک بر درآمد مردم، توسعه شهر و بخش پره سر اثر مثبت خواهد گذاشت.

پره سر در حد فاصل میان شهرهای رضوانشهر و تالش واقع شده است که با رضوانشهر حدود 17 کیلومتر و با شهر تالش حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و در 100 کیلومتری رشت و آستارا قرار دارد.

این شهر که در بخش پره سر شهرستان رضوانشهر استان گیلان قرار دارد دارای آب و هوای معتدل خزری است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر است که رطوبت هوا به نسبت کاهش می یابد.

این بخش دارای فرهنگ باستانی است و ساکنان این منطقه به صورت بومی تالشان هستند که با گذشت زمان گیلکان از شرق به این مکان مهاجرت کرده اند و ترکها نیز از غرب یعنی آذربایجان آمده اند.

کردهای این شهر که دارای جمعیت اندکی هستند نیز در زمان رضاشاه به این منطقه کوچانده شده اند، در نتیجه این شهر دارای فرهنگهای مختلفی است در واقع دارای یک فرهنگ مشترک از همه اقوام ساکن شمال غرب فلات ایران است.

نام این شهر از دو قسمت "پره" یعنی محل ماهیگیری و "سر" یعنی پسوند مکان تشکیل شده است، نام قدیمی این منطقه "تالش دولاب" یکی از قسمتهای خمسه تالش بوده است که با تجمع مردم و کوچ اقوام دیگر به کلی تغییر پیدا کرده و به "پره سر" تبدیل شده است.

این بخش دارای دو دهستان به نامهای "ییلاقی ارده" و "ساحلی دیناچال" است، ییلاقی ارده که مرکز آن "ارده" نام دارد که در کوههای تالش واقع شده که خود یکی از مکانهای مسکونی قدیمی غرب گیلان در حوزه تالش است که توابع آن روستاهای "چروده"، "اندل"، "وسکه" و ...است.

 هر کدام از این روستاها دارای تاریخی به مراتب قدیمی هستند به ویژه روستای وسکه که تحقیقات و آثار کشف شده در آن قدمت منطقه را حدود چهار هزار سال نشان می دهد.

روستای "وسکه" رضوانشهراز قدیمی ترین تمدنهای منطقه خاورمیانه است

روستای وسکه یکی از قدیمی ترین تمدنهای منطقه خاورمیانه است که از این نظر با منطقه تول(Toul) در تالش برابری می کند.

دهستان ساحلی "دیناچال" که مرکز آن روستای به همین نام است که بر کرانه رودخانه دیناچال تشکیل شده است و از دیدنیهای این دهستان می توان به مسجد سفید یا "ایسپی یَه مَزگَت" هزار ساله را نام برد.

از دیگر مکانهای دیدنی این دهستان می توان به ساحل زیبای "سیمبرخاله"، ساحل دهکده ساحلی "رودکنار" و از مناطق زیارتی می توان به آرامگاه "شیخ سلیمان" اشاره کرد.

به هرحال تقویت و حمایت از اقتصاد گردشگری به توسعه استان منتهی شده و به آن شتاب بیشتری می بخشد از اینرو باید در برنامه ریزی های توسعه به مناطق گردشگری و احیاء و تقویت زیر ساختهای این مناطق توجه بیشتری کرد و اعتبارات ملی و استانی برای مدیریت و ساماندهی آثار تاریخی و مناطق نمونه گردشگری جذب کرد.

لطفا برای مشاهده عکسهای بیشتر روی ادامه مطلب کلیک نمایید


:ادامه مطلب:
نوشته شده در جمعه 28 تير 1392برچسب:پره سر,تالش,ابشار ویسادار,ابشار پره سر,شهرستان رضوانشهر,ساعت 19:22 توسط سید صلاح الدین شرفی| |

 
تالـــــــــــشی برزه بالون را بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمردیم

تالـــــــــــــشی داره خالون را بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمردیم

خشـــــــــــــــــــــــــی  را نا خــــــــــــــــــشی راش جــــــــــــــان بدایمه

تالــــــــــــــــــــــشی قاله قالون را بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمردیم
                                                                                             
 *  شاعر : جناب حسین نژاد *
 
نوشته شده در جمعه 28 تير 1392برچسب:تالش,گیسوم,ساحل گیسوم,جاده رویایی,زیباترین جاده ایران,گیسوم تالش,کادوس,ساعت 18:16 توسط سید صلاح الدین شرفی| |